سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیریت در ریزش مو با مزوتراپی

مزوتراپی در رسانه ها و اینترنت در مورد نقش احتمالی آن در ریزش موی آندروژنتیک تبلیغات زیادی کرده است. با این حال ، این موضوع به دلیل فقدان شواهد مستند بحث برانگیز است. این مقاله توضیحی انتقادی در مورد استفاده از مزوتراپی در مدیریت آلوپسی آندروژنتیک ارائه می دهد.

مزوتراپی، یک تکنیک شامل تزریق داروهای طور مستقیم به پوست، برای اولین بار توسط یک پزشک فرانسوی شرح داده شد، دکتر میشل Pistor. [ 1 ] او برای اولین بار اجرا پروکئین به صورت داخل وریدی برای درمان یک بیمار مبتلا به آسم و متوجه شد که شنوایی بیمار بهبود یافته است. سپس آزمایشات تزریق سطحی پروکائین را برای علائم مختلف آغاز کرد و در سال 1976 اصطلاح "مزوتراپی" را ابداع کرد. بعداً برای درمان بسیاری از بیماریهای دیگر مانند درد مفاصل ، اگزما و وزوز گوش مورد آزمایش قرار گرفت. [ 2 ، 3 ] اصطلاح مزوتراپی برای نشان دادن "درمان مزودرم" ابداع شد. [ 4 ]

مزوتراپی به تازگی علاقه، کنجکاوی و یا تبلیغات به عنوان روش درمان برای چند نشانه لوازم آرایشی و بهداشتی از قبیل سلولیت، پیری پوست و بدن contouring جلب کرده است. [ 5 - 8 ] وجود دارد ادعا و گزارش ها در سایت های اینترنتی و مطبوعات است در مورد استفاده از آن در مدیریت است ریزش مو نیز در هند ، چندین کلینیک زیبایی ، زیبایی و مو (که برخی از آنها توسط افراد غیرحرفه ای اداره می شود) این روش را به طور گسترده در مطبوعات عمومی به عنوان یک درمان ایمن و م forثر برای آلوپسی آندروژنتیک تبلیغ کرده اند ، که باعث شده بسیاری از بیماران به دنبال این درمان باشند. به طور مکرر از متخصصان پوست در مورد اثربخشی چنین درمانهایی نظر می گیرند. بنابراین تجزیه و تحلیل انتقادی برای تعیین نقش این درمان در ریزش مو در صورت وجود ضروری است.


چیزی که نویسنده را در جستجوی مطالب مستند در این زمینه جلب می کند ، فقدان تقریباً داده های مستند در مورد همه جنبه های درمان - مکانیسم اثر ، فارماکوکینتیک ، فارماکودینامیک ، رژیم های درمانی و غیره در مجلات استاندارد پزشکی است. نشریات داخلی و بروشورهای شرکت نشان می دهد که تزریق "کوکتل" عصاره های گیاهی طبیعی ، عوامل هموپاتی ، گشاد کننده عروق ، فیناستراید و ماینوکسیدیل و ویتامین ها با مسوون یک بار در 2 تا 4 هفته انجام می شود. از بین این موارد ، تنها ماینوکسیدیل و فیناستراید نقش مهمی در مدیریت ریزش مو دارند. مکانیسم عمل و اثربخشی سایر عوامل ثابت نشده و مشکوک است.

جالب است بدانید که در حالی که جستجوی کلمات کلیدی "مزوتراپی" و "ریزش مو" در خط مداین تنها دو نتیجه را نشان می دهد ، یک جستجوی مشابه در گوگل 209000 نتیجه را نشان می دهد !!! همچنین ، دو نتیجه در جستجوی مدلاین گزارش عوارض جانبی ناشی از استفاده از مزوتراپی برای ریزش مو است! در یکی از گزارشها ، توسعه آلوپسی در دو بیمار پس از استفاده از مزوتراپی برای ریزش مو ثبت شد. [ 9 ] ویژگی های هیستوپاتولوژیک فقدان تقریباً کامل فولیکول های موی آناژن انتهایی و افزایش قابل توجه تعداد واحدهای زایای تلوژن و فولیکول های کاتاژن را نشان می دهد ، که نشان می دهد حاد است. آلوپسی غیر جنبی مشابه آناژن افلوویوم تعیین پاتوژنز ریزش مو در هر دو مورد دشوار بود. مقاله دیگر توسعه آبسه های متعدد را گزارش می کند ، [ 10] در نتیجه پیشنهاد می کند که درمان می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که دولت فدرال دارو (FDA) ، ایالات متحده ، این روش درمان را برای هیچ نشانه ای تایید نکرده است. CDC توصیه کرده است که "ارائه دهندگان باید توصیه های احتیاطی استاندارد را رعایت کنند ، روشهای تزریق ایمن را با تکنیکهای آسپتیک مناسب رعایت کنند و فقط محصولات تأیید شده از FDA را که برای اطمینان از عقیم بودن مطابق دستورالعملهای خوب تولید FDA تهیه شده اند ، تزریق کنند." [ 4 ]

علاوه بر این ، انتشار اخیر دستورالعمل های مربوط به شیوه های زیبایی در سنگاپور مزوتراپی را به عنوان یک روش لیست B ذکر کرده است (روش لیست B نشان می دهد روش هایی با شواهد کم یا بسیار کم یا اجماع متخصصان محلی محلی که این روش نه به خوبی تثبیت شده و نه قابل قبول است. ) [ 11 ]

با توجه به این داده ها ، موضع فعلی در مورد استفاده از مزوتراپی در ریزش موی الگو را می توان به شرح زیر خلاصه کرد.

  1. داده های مربوط به ایمنی و اثربخشی آن در ریزش مو الگو به اندازه کافی و به طور انتقادی ارزیابی و در کارآزمایی های بالینی مناسب و مورد بررسی قرار نگرفته است.

  2. داده های ارزیابی منطقی و دارویی ترکیب داروهای گیاهی و آلوپاتیک مورد استفاده کافی نیست. هیچ دستورالعمل مشخصی در مورد دوز و اثربخشی محصولات وجود ندارد.

  3. علاوه بر این ، مزوتراپی به طور کامل یک روش ایمن نیست ، زیرا در رسانه های عمومی منتشر شده است و می تواند عوارضی ایجاد کند ، همانطور که قبلاً گفته شد.

 

بنابراین استفاده معمول از این روش توجیه نمی شود. برای اثبات ادعاهای اثربخشی این محصولات ، مطالعات علمی کنترل شده ای طراحی شده است. مقامات نظارتی و انجمن ها در تضمین چنین مطالعاتی نقش دارند. آنچه مورد نیاز است ، آموزش بهداشت عمومی مناسب برای اطمینان از کیفیت ، مدیریت اخلاقی و جلوگیری از سوء استفاده تجاری از بیماران است.